Home Over Stichting N.E.K.
Over Stichting N.E.K. PDF Afdrukken E-mail

De Stichting N.E.K. is een particulier initiatief met als doel onze NEK uit te steken voor de kinderen in Kenia. De stichting werkt alleen met vrijwilligers dus er blijft gegarandeerd 0,00 aan de strijkstok hangen. Elke gedoneerde of gesponsorde EURO komt volledig ten goede aan de kinderen en/of aan De Mackline Junior School en kinderopvang. De jaarlijkse reis van de vrijwilligers wordt volledig uit eigen zak betaald. Verslag zal zo snel mogelijk op de website worden geplaatst om U op de hoogte te houden van de activiteiten en resultaten. Donoren en Sponsoren kunnen ten alle tijden ook de school zelf bezoeken.De kinderen van Kenia verdienen het ‘ook’ om goed op te groeien en om ‘ook’ goed onderwijs te volgen. Het onderwijs moet gevolgd kunnen worden in gebouwen die van steen zijn en niet van klei of roestige golfplaten. De lokalen dienen voorzien te zijn van schoolbanken zodat de leerlingen niet hoeven te staan of op de grond moeten zitten. Ook dienen er verantwoorde sanitaire voorzieningen te zijn. Naast de primaire behoeften hebben deze kinderen ook recht op ontspanning: sport mogelijkheden, lees- spel- bibliotheek. Deze kinderen van nu, zijn straks de toekomst van Kenia. Door deze kinderen zoveel mogelijk te begeleiden hopen wij dat zij door middel van goed onderwijs straks een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de toekomst van Kenia.
Op dit moment ondersteunt de Stichting 9 individuele kinderen in opvoeding en/of onderwijs. Eugene van 14 jaar (Bombolulu  - Rise & Shine Academy), Solvy 10 jaar (Mtwapa – Oceanic Greenfield School), Agnes 10 jaar (Machakos – Mbiuni Boarding Primary School), Bonface 8 jaar (Machakos – Mbiuni Boarding Primary School), Issa 7 jaar (Mtopanga – St. Joseph Hermann Marx Primary School), Donna 6 jaar (Bombolulu – Rise & Shine Academy ) en Dewelly-Jeremiah 4 jaar (Mtwapa – Oceanic Greenfield School). Adam 2 jaar (Mtopanga) en Ingrid 4 maanden (Mtwapa). In oktober 2010 hebben wij de scholen (Rise & Shine Academy in Bombolulu, St. Joseph Hermann Marx Primary School in Kisauni, en de Oceanic Greenfield School in Mtwapa) bezocht van de bovengenoemde kinderen en tasjes aan alle klasgenootjes uitgedeeld met een schrift, pen, potlood, speeltje en 2 lollies. Ook staan er nog 3 individuele kinderen op de wachtlijst een tweeling en hun zusje: Kennedy  en Veronica 8 jaar oud en zusje Sharon 2 jaar oud. Wij hopen ook hun in 2011 naar een goede school te kunnen sturen. Om deze kinderen blijvend te kunnen ondersteunen hebben wij dringend donoren nodig die een vaste maandelijkse bijdrage kunnen leveren om ervoor te zorgen dat we ze in ieder geval de primary en secondary school kunnen laten afmaken. Hierdoor zullen ze een grotere kans maken op de krappe arbeidsmarkt of om eventueel door te studeren. De kosten van een 1 kind op een particuliere school bedraagt tussen de 200 en 450 euro per jaar dit is inclusief uniformen en de maaltijden op school.
Daarnaast een veel groter initiatief is het volledig ondersteunen van De Mackline Junior School en kinderopvang aan de Bamburi Road in Mombasa Noord. Tijdens ons verblijf in oktober 2010 hebben wij Rolex ontmoet en zijn ontzettend onder de indruk van hetgeen Rolex (Keniaanse) inmiddels heeft bereikt maar tevens ook gezien wat er nog allemaal gerealiseerd moet worden. Het meest treurige was om kindertjes aan de poort te zien staan die nog wachten op een plekje. Vanwege geld gebrek kan ze op dit moment geen kinderen er meer bijnemen. Wij hebben toegezegd ons voor 200% voor haar school te gaan inzetten.
De Mackline Junior School en kinderopvang is opgericht in 2006 door Caroline Achieng Nyabenga (beter bekend als Rolex) uit Kenia. Zij is begonnen met 4 kinderen en door heel hard te werken en haar grote inzet en enorme enthousiasme is de school inmiddels uitgegroeid tot 148 kinderen allen in de leeftijd van 3 tot 9 jaar. Maar zij is en wil niet de kinderen van 10 tot 15 jaar vergeten. Daarom wil ze het volgende onderwijsniveau er ook bij gaan betrekken en hier is natuurlijk weer veel geld voor nodig.
Caroline heeft het zwaar omdat ze de school niet kan voorzien van voldoende boeken, schoolbankjes, huisvesting, goede toiletten, uniformen, schoeisel en vele andere benodigdheden. Om aan vakbekwaam personeel te komen was nog het grootste probleem. Sinds de oprichting is zij altijd positief en gedreven gebleven om de school zo goed mogelijk te runnen.Recentelijk is het idee bij haar opgekomen om een Voetbal Academie op te richten. Dit met als doel talenten te stimuleren en ze op deze manier in hun vrije tijd bezig te houden. Tegelijkertijd wil ze hiermeevoorkomen dat ze zich inlaten met drugs of in aanraking komen met seksueel misbruik. De uitdaging voor Rolex is ook hier om aan voldoende lesmateriaal te komen, zoals ballen, sportkleding, sportschoeisel en bovenal een goed opgeleide coach. Wij hebben de school en Rolex op 29 oktober 2010 bezocht en waren diep onder de indruk. We werden zingend ontvangen door alle kindertjes van de school die dit in de brandende zon voor ons opvoerden. Daarna hebben wij alle klassen bezocht en ieder kind een tasje kunnen geven met een schrift, pen, potlood, stukje zeep, 2 lollies, een speelgoedje en een sinaasappel.Ons eigen idee is om aan het bovenstaande ook nog een bibliotheek / speelzaal toe te voegen. Zodat degene die niet van sporten houden ook van de straat gehouden kunnen worden door middel van boeken of spelletjes.De Stichting bestaat alleen uit vrijwilligers die geen vergoeding ontvangen en zich allen voor 200% inzetten. Op eigen kosten gaan zij minimaal een keer per jaar (meestal in oktober) naar Kenia om de scholen te bezoeken en te kijken hoe of het gaat. Dit betekent dat al het geld en / of spullen die verzameld worden voor 99,9% ten goede komen aan de kinderen van Kenia (de 0,1% zijn kosten voor de website huur, jaarlijkse bijdrage kamer van koophandel, belastingaangifte, bankkosten e.d. dus puur kosten waar we niet onderuit kunnen).

De Stichting is officieel opgericht bij Notariële acte en staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Deze documenten kunt U vrij inzien onder het hoofdstuk administratie. Ook kunt U hier de inkomsten en uitgaven volgen zodat U kunt zien dat niets aan de strijkstok blijft hangen! De belasting jaaropgaven zullen ook hier gepubliceerd worden.

Kunnen wij ook rekenen op Uw steun!

Wilt U de Stichting N.E.K. helpen?

Wordt vriend, donateur, sponsor door Uw maandelijkse terugkerende bijdrage te doen op het volgende nummer:
ING Bankrekening nummer:5992903
IBAN: NL90INGB0005992903
BIC: INGBNL2A

Ten name van: Stichting N.E.K. te Grevenbicht. Een eenmalige bijdrage is uiteraard ook zeer welkom!