Home Reisverslagen Reisverslag 2006
Reisverslag 2006 PDF Afdrukken E-mail
vrijdag, 11 februari 2011 11:13

2006 KENIA

Onze kennismaking met Kenia is begonnen in April 2006. Als eerste hebben we een safari gemaakt vanaf Nairobi en dit is een onvergetelijke ervaring geweest en iedereen aan te bevelen. We zijn als eerste op bezoek geweest bij het The David Sheldrick Wildlife Trust Webserver [ Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. ] waar we Sidai ons Olifantje hebben geadopteerd. Een bezoek gebracht aan het Karen Blixen huis en het Langatta Giraffe Center in Nairobi. Als afsluiter een diner in het Carnivore restaurant. Vervolgens begonnen we aan onze safari met Pollman’s. Waar zijn we geweest: Mara Sopa Lodges, Masai Mara Reservaat, Masai Mara Stam, Lake Nakuru, Lake Naivasha, Lake Naivasha Lodge, Rift Valley, Amboseli National Park, Amboseli Sopa Lodge, Kilimanjaro.

Aansluitend zijn we doorgevlogen naar Mombasa. Met Pollman’s werden we naar ons Bamburi Beach Hotel in Mombasa Noord gebracht.

Hier hebben we voor het eerst kennis gemaakt met Chrispinus en afgesproken dat we vanavond met hem gaan stappen. We moesten een taxi net buiten de poort nemen en dan wachten bij de hoofdweg en daar komt hij dan om 22.00 naar toe en gaan we gezamenlijk naar Bar/Restaurant Casurina. Een heel spannend avontuur want wij zijn niet zo van die helden maar te lang praten in het restaurant met de Kok kost hem zijn baantje en dat willen we ook niet. Om 21.45 van het terrein afgelopen en daar een taxi genomen, we kregen chauffeur Josef en hier hebben we nog steeds contact mee. Eerst gingen we onverwachts naar Chrispinus zijn eigen huis (althans huur gedeelte). Hij woont in een betonnen huis waar in totaal 3 families in leven. Er is 1 gang waar 3 woongedeeltes op uitkomen en er is 1 gang waar 3 keukens op uitkomen, ieder heeft dus wel zijn eigen optrekje binnen het huis. De gang stond vol met schoenen bij al die deuren want de huiskamer betreden ze op hun blote voeten. Zijn vrouw lag nog in het ziekenhuis want die was 8 dagen geleden bevallen van een zoon, hun dochtertje lag toen wij kwamen op de bank te slapen en werd door zijn broer naar bed gebracht. Hij had een tijdelijke vrouwelijke oppas dus na de woning te hebben bekeken en Chrispinus gauw wat anders aan gedaan te hebben zijn we inclusief zijn broer naar Casaurina gegaan. Nu kan je ook in alle rust over Kenia en zijn familie praten en proberen een beetje het leven van de keniaanen te begrijpen.  Om 00.30 hebben wij de rekening betaald en zijn we weer naar buiten gegaan. De taxi voor Chrispinus en zijn broer betaald en wij met onze eigen taxi naar het hotel waar we om 01.00 weer op onze kamer waren.

De volgende dag zijn we na de lunch door het busje van het Bombolulu center opgehaald. We gingen naar de workshops en het culturele centrum kijken. Daar kregen we een hele rondleiding door een invalide man in rolstoel. Als eerste kregen we typisch afrikaanse huisjes te zien zodat je een idee kreeg van de verschillende culturen. Toen werden we naar een werkplaats gebracht waar ze allemaal met houtbewerking bezig waren. Daarna naar een werkplaats waar nog veel meer invaliden mensen waren en die maakten allemaal sieraden van plat geslagen blikjes frisdrank. Hier hebben wij voor het eerst Syprine en haar man Joseph ontmoet. Ze vroeg of we wilden corresponderen met haar en hebben toen onze adressen uitgewisseld. Toen we verder over het terrein liepen kwamen we bij Ronald Jimbi en die verkocht zaadjes van planten. Hij was zijn arm verloren maar heeft een gezin met 7 kinderen te onderhouden en probeert nu op deze manier aan geld te komen.

In het hotel leerden we ook Lavinda en Onesmus kennen. Zij zaten beiden in de bediening maar niet met een vast kontrakt. Chrispinus was een van de laatste die nog een vast kontrakt had gekregen.  Ook met Lavinda en Onesmus adressen gewisseld en af en toe elkaar onmoet buiten het hotel. Aan het eind van de vakantie al onze kleren, schoenen, shampoo’s verdeeld en hier waren ze erg blij mee.

Laatst aangepast op vrijdag, 11 februari 2011 13:08